În timp ce restricțiile și condițiile de închiriere sunt considerente importante atunci când se caută un spațiu comercial sau industrial de închiriat, pentru majoritatea afacerilor noi, costul lunar al chiriei este adesea factorul decisiv. Închirierile comerciale pot avea taxe suplimentare în plus față de o chirie obișnuită, deci este nevoie de asigurarea înțelegerii costurilor suplimentare implicate cunoscând următoarele:
– Care este chiria de bază pe suprafața pătrată utilizabilă: multe chirii ale spațiilor comerciale implică o chirie de bază, adică ceea ce se plătește pentru suprafața pătrată reală a spațiului. Cu toate acestea, la această chirie de bază pot fi adăugate taxe suplimentare sau asigurări, ceea ce duce la creșterea chiriei lunare.
– Condițiile contractului de închiriere pot fi negociabile: termenii negociabili includ chiria de bază, chiria gratuită, depozitele de garanție, durata contractului de închiriere, valoarea chiriei și taxele care pot fi majorate în fiecare an și opțiunile de reînnoire a contractului de închiriere.
– Costuri în plus față de chiria de bază: clarificarea încă de la început a aspectelor care țin de anumite taxe suplimentare față de chiria de bază, precum: taxe speciale, taxe de proprietate, taxe de încărcare etc. Dacă există, este indicat ca acestea să fie trecute de la bun început în contractul de închiriere pentru a nu exista surprize nedorite pe parcurs. De asemenea, este important ca fiecare taxă să fie identificată individual, respectiv care este cuantumul ei și cât de des va trebui plătită.
– Costurile viitoare: este bine de aflat de la început cât de mult poate crește chiria în fiecare an. Dacă există un plafon de 1% în fiecare an pentru suprataxe, poate suna rezonabil, dar acest lucru nu înseamnă că chiria de bază va fi plafonată la 1%. Pentru a compensa plafoanele mici la alte taxe, proprietarul poate încerca să adauge o creștere a chiriei și de 15%.
– Ce este inclus în chirie: este important de clarificat de la bun început ce este inclus în chirie, respectiv ce taxe, ce utilități, ce servicii implică aceasta.
Decizia de închiriere hală are sens pentru afacerea deținută?
Spațiile comerciale și industriale pot oferi multe opțiuni pe care spațiile de birouri tradiționale nu le pot avea, dar și anumite limitări pe care nu le au parcurile tradiționale de afaceri și de vânzare cu amănuntul. Este important ca de la început să fie puse suficiente întrebări cu privire la orice restricții care ar putea fi puse afacerii într-un parc industrial înainte de a semna un contract de închiriere hală. Întrebările care ar trebui puse despre proprietatea care se dorește a fi închiriată includ aspecte referitoare la:
– Limitări ale contractorului și ale serviciilor: trebuie verificat dacă parcul industrial necesită utilizarea anumitor furnizori sau contractori pentru semne, iluminat, renovări, amenajări sau orice alte servicii, cum ar fi alarma, telefonul, cablul etc.;
– Limitări privind publicitatea și aspectul: pot exista restricții în acest sens care ar putea afecta afacerea;
– Accesul la telecomunicații: dacă spațiul nu beneficiază de acces la cablu, telefon, internet, este important de verificat de unde pot fi obținute serviciile respective.
– Utilități: este importantă cunoașterea utilităților publice și private care pot fi utilizate din unitate și dacă pot fi configurate propriile conturi de utilități.
– Limitări de parcare și trafic: pot exista limitări ale numărului de locuri de parcare pe care care pot fi utilizate. Dacă nu, probabil că nu există restricții și asupra altor chiriași, cum se întâmplă la închiriere spațiu depozitare Timișoara.
– Program de lucru: unele spații industriale au restricții privind programul de lucru sau zilele săptămânii în care poate fi realizată activitatea sau în care se pot primi clienții.