Afaceri

Importanța cercetării de piață în lansarea unei afaceri

Cercetarea de piață este importantă pentru viitorul tuturor firmelor, însă, un astfel de studiu e crucial în lansarea unei afaceri. Înainte de a demara un business, orice antreprenor trebuie să cunoască potențial pieței pentru a putea determina șansele de succes ale afacerii sale. Este adevărat, sunt firme care se pot dezvolta și fără o analiză prealabilă, însă, acestea se bazează mult pe experiența întreprinzătorilor din domeniul respectiv. Dacă intenționezi să investești bani într-o afacere, descoperă mai departe de ce este necesar să faci o cercetare de piață și cum poți utiliza rezultatele în beneficiul tău.

Ce este o cercetare de piață

Înainte de a afla de ce este util să realizezi o cercetare de piață, trebuie să înțelegi ce reprezintă acest concept. Mai exact, este vorba despre un studiu ce presupune culegerea, analiza și interpretarea unor date referitoare la consumatori, produse, servicii sau concurență. Cercetarea de piață (market research) s-a dezvoltat în prima parte a secolului al XX-lea, la baza dezvoltării sale fiind premisele de natură tehnică și elementele de context economic. Este înrudită cu cercetarea socială întrucât scopul analizei este acela de a cunoaște nevoile, comportamentul și preferințele publicului țintă.

Cercetarea de piață se folosește în aproape orice domeniu al vieții economice. Studiul poate fi efectuat de firma care are nevoie de anumite informații sau o companie specializată, însă, există și posibilitatea de a beneficia de o cercetare de piață gratuită, mai ales atunci când ești la început de drum și ai buget limitat.

Importanța cercetării de piață

În contextul lansării unei afaceri, studierea pieței poate oferi date prețioase despre anumite arii de cercetare: prețul produselor și serviciilor dintr-un anumit sector, structura pieței, responsabilitatea socială, satisfacția clienților referitoare la produse/servicii asemănătoare, comportamentul consumatorilor, cote de piață sau prognoze. Iată câteva dintre motivele pentru care este importantă cercetarea de piață în demararea unui business:

Elaborarea planului de afaceri

Atunci când ești la început de drum în antreprenoriat, planul de afaceri este un instrument indispensabil. Acesta îți oferă o imagine de ansamblu asupra tuturor etapelor de dezvoltare ale companiei și te ajută să îți stabilești reperele de care ai nevoie pentru a trasa parcursul businessului tău.

Susținerea unor decizii strategice

În baza cercetării de piață, poți determina ce produse sau servicii să lansezi astfel încât afacerea ta să aibă un impact pozitiv printre consumatori. Ținând cont de acest raport, poți stabili ce business să începi, în ce zonă ar trebui să dezvolți noua companie, cum să-ți cheltuiești bugetul de publicitate și ce preț ar trebui să aibă bunurile/serviciile pe care le oferi.

Identificarea oportunităților

Odată ce ai realizat o investigație atentă a pieței îți va fi foarte simplu să știi cum să ajungi la clienții țintă sau prin ce canale de marketing să faci acest lucru. De asemenea, poți identifica și alte firme din domeniu cu care poți crea parteneriate, descoperi locații noi în care să-ți vinzi produsele sau crea upgrade-uri profitabile pentru viitoarele comenzi ale consumatorilor.

Determinarea riscurilor

Printr-o cercetare de piață, poți observa dimensiunea curentă și evoluția istorică a acesteia. Studiul te ajută să vezi ce probleme există pe piață, care sunt factorii cheie de succes, factorii de influență ai pieței, cele mai relevante reglementări legale și principalele bariere de intrare pe piață întâlnite de un nou jucător pe un anumit segment. Astfel de lucruri sunt extrem de utile pentru a determina problemele pe care le poți întâmpina odată cu lansarea afacerii tale.

Caracterizarea principalilor competitori

Unul dintre aspectele importante pe care le oferă o cercetare de piață este caracterizarea jucătorilor cheie. O astfel de analiză îți permite să descoperi capacitățile de producție, portofoliul de clienți, cota de piață sau prețurile pentru produse și servicii ale principalilor competitori.

Stabilirea obiectivelor de business

Cu ajutorul cercetării de piață îți poți determina direcțiile specifice ale businessului tău. Fără o analiză atentă a pieței nu vei ști dacă obiectivele tale de afaceri sunt realizabile sau cum le poți îndeplini. De exemplu, dacă vrei rezultate referitoare la clienți, o cercetare de piață te poate ajuta să-ți stabilești drept scop dezvoltarea unor programe adresate acestora: de fidelizare, de informare sau de creștere a consumului. Dacă îți dorești ca într-un trimestru să ajungi la un anumit procent de vânzări, poți stabili dacă acest obiectiv este fezabil cunoscând dimensiunea pieței potențiale.

 

Cercetarea de piață reprezintă o modalitate ingenioasă de a lua decizii informate ce țin de businessul tău. Există o nevoie reală de analiza pieța, întrucât, un astfel de studiu oferă aspecte concrete și te ajută să-ți lansezi afacerea într-un mod realist, evitând să hotărăști soarta companiei tale bazându-te doar pe presupuneri.

 

 

 

Vezi si